SKRYT DAG!

Idag e ja bara så häääääääär jävla stolt över min Olle<3
 
vi har typ inte gjort ett skit idag, men på kvälls promenaden börja de!
han fick gå lös först med kopplet släpandes men då gick han efter mig lite segt (vissade att han tycker de e jobbiigt o de har han vissat förut oxå att han tycker, men långlina funkar?) aja ja tog iaf upp kopplet o satte fast de i selen så han va iprincip L Ö S, men vi började med vår nya träning att lös INTE innebär springa o lukta som man vill, så ja ber honom att gå vid min sida, o där går han tills ja säger gå o kissa, ja har aldrig använt de kommandot fförut men han verka fatta o gick o rasta av sig för att sedan komma tillbaka :D
ibland kom han lite för långt fram men då sa ja till honom eller stannade o då reagera han ^^
han lyssna verkligen super bra :D
 
En liten rolig grej va att ja sa åt honom o gå o kissa igen efter ett tag då fick han syn på en lykstolpe, han körde nosdutt, nehe de va inte de men tassar upp då (han sätter upp tassarna på den) ja står o ler o man bara ser lyckan i honom att han vill göra rätt, han e för söt min älskade olle<3
 
Sen fick han även gå kopplad en tid (då han inte kunde vara lös hela promenaden)
o även koppel delen gick super fint (Y)
 
Att olle får krav, en uppgifit, nu när han e lös får honom o lyssna bättre :D
sen kommer han även få fri kommando (inte nu ibörjan då ja vill att detta sitter innan) o då kmr han få springa som han vill, men sen när ja kallar in honom ska han komma o kunna gå vid min sida igen :)
 
vad har ni för regler när era hundar e lösa?
(innan hade han fri "lek" hela tiden han va lös, o han tog för sig mer o mer o slutade tillslut o lyssna)
Här e olle i höstas på åkern, vi busar alltid där :D *nu e de ett lerbad så ge oss minusgrader så de fryser så vi kan vara där igen*
 
 
Sen på kvällen kom världens tränings sug, ja körde lite kontakt övningar (håller handen med godis o han ska titta på mig för att få en godis, mkt svår övning! så den ska vi träna mer på)
sen körde vi lite, fot, work, framför o bakom byten, slalom sen fot (han får slalom o sen kommenderar ja fot), backande fot, sen försökte ja lära in lite nytt men nej de fatta inte hur ja skulle göra så vart bara fel så vi sket i de xD
Men grymt stolt över olle! han gav 110%, slslom till fot o backande fot har vi aldrig tränat på tidigare han gjorde de som han kunde de :D super olle<3
Fritt följ förra vintern i Falun<3

Kommentarer
Postat av: Emmaodd

Toppen! Fortsätt sådär, så kan han nog snart gå lös oftare :) Viktigt att inte tappa kontakt med hunden när kopplet åker av :)

Jag har alltid varit noga att hålla likvärdiga krav på en lös hund och en kopplad hund. Ännu mer krav på en lös hund tom. Jag skulle bli galen om min hund sprang runt som en idiot överallt bara för att den är lös, haha. Jag lär mina hundar att vara lös inte är någon vidare stor grej. För mig är de viktigt att de inte finns någon vidare stor skillnad mellan hur min hund är kopplad och lös. Som du skriver så kan man inte låta en hund gå lös helt kravlöst, för då kan man tillslut inte ha hunden lös längre plus att de ofta bygger en stor stress hos hundar att inte förstå uppgiften (eller snarare ta saken i egna händer). Man måste hålla kontakten uppe och framför allt övertyga hunden om att man är roligare och mer värdefull än allt annat som finns att upptäcka i den stora världen ;)

2013-12-16 @ 23:53:18
URL: http://emmaodd.webblogg.se
Postat av: PShundar

sv: Ja tack för feedbacken! Vi ska verkligen försöka bättra oss på att filma ”vägen till” ett färdigt moment! :) :)

2013-12-17 @ 09:48:15
URL: http://pshundar.se
Postat av: Cassandra

Tack för din fina kommentar! Det värmer :)

Fjärrdirigering är det enda moment där både handtecken och röst får användas. Dock använder jag hela kroppen vid ett tillfälle då han inte satte sig. Många domare hade nog gjort avdrag för dk på det tror jag. Endast kort handtecken tillsammans med röst är tillåtet. Sen kan man såklart välja att bara ha handtecken eller röst :)

Jättekul att läsa att det går framåt i er träning, så duktiga ni är :)

Svar: ingen fara, du e en grym hundtränare :D !alla dina hundar e så himla duktiga :)

okej tack då vet ja :D

tack så mkt :D !
Elin Albertsson

2013-12-17 @ 11:50:07
URL: http://cassandramaria.weebly.com
Postat av: Emmaodd

SVAR: Ja, men precis. De jag menar är att man ska ha samma krav lös som i koppel dvs på att hunden ska lyssna :) Ju bättre hunden lyssnar ju längre bort kan man låta den gå, såklart. Självklart vill man att dem ska kunna springa runt och busa, men för mig är de viktigt att hunden inte bygger upp en förväntan på att få vara lös _för att_ den vill springa runt som ett jippo ;) Jag anser dessutom att de är ganska farligt när hundar springer i ren förväntan eftersom de inte alls har koll då. Min väns hund gjorde så och hon sprang rakt in i en gren på ett fällt träd, som spetsade hennes bröstkorg. De var ett mirakel att hon klarade sig! ;o Hundar ska vara lösa under kontrollerade former, då funkar allt bäst :) Man får lära dem hur man härjar säkert ;)

2013-12-17 @ 21:13:00
URL: http://emmaodd.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0