Läsa fråga

Hur lärde du in platsen? 
 

När ja börja lära in platsen så hade ja en bild i huvudet att ja inte ville ha "hakan i backen" o drf börja ja me att ta honom brevid mig, bad honom läggs sig, för o sedan lämna honom (förstärkte med stanna ibörjan), gick ca 1m ifrån honom vände mig, gick tillbaka belönade honom, sedan bad ja honom sätta sig upp o massa belöning!
(belöna allso där han låg o han skulle ligga kvar o sedan ställde ja mig brevid honom för o belöna när han satte sig)
 
sen e olle rätt bra på just stanna kvar, så ja kunne snabbt lämna honom o gå iväg långt, men man får känna efter vad sin hund klararr, gör de inte försvårt, utan kör på er hunds nivå.
o har man en hund som har svårt o stanna kvar, ja men träna mkt på korta avstånd o sedan utöka tiden då står kvar innan du går tillbaka, för att sedan kunna utöka avståndet :)
 
Men sen insåg ja att olle e kontrllfreek (eller de visste ja ju men men) han kollar sig gärna runt osv, så drf valde ja att lära in "hakan i backen", det gjorde ja genom target o hand hjälp, då ja tyckye target inte riktigt funka så valde ja o köra mest hand hjälp, o de gjorde ja genom att ha honom liggandes framför mig o förde min hand ner mot golvet med en godis i (träna inomhus utan störning), o när han la ner sitt hvud (för o lukta på min hand) då klicka ja o belöna, sen efter vi tränat ett tag kunde ja bara peka på golvet, o han la ner huvudet, här börja ja lägga in mitt kommando PLATTSEN, tillslut kunde ja ta bort handen o bara ge kommandot o han förstod vad ja ville, sedan tog vi steget o börja träna utomhus med dofter o massa ljud.
 
Nu e ja inget lydnads profs, men på detta sätt lärde ja olle plattsen, vi har lång väg kvar innan vi e klara med detta moment, just pga kontrollen om de låter något vill han gärna kolla, men sen ja lärde in "haka i backen" har han blivit bättre :) sen har han svårt att när ja går tillbaka vill han gärna sätta sig direkt!
så de e något vi tränar på att han ska ligga kvar till JAG ger honom kommandot :)
o de där med störning, vi har bara testat med en hund o då funkar de (Y) men vet inte hur de e med fler :P
 
LYCKA TILL
Den röda lilla fläcken där borta e olle ;)
 
Duktig räv<3
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0