Dag 4 – Din första hund

Vintern 2011 va ja hundvakt åt världens bästa älskade Svea, sen ibörjan av 2012 va de snack om att ja skulle ta över henne, men efter lite prat hit o ditt, tårar sprutande flyttade hon tillbaka...
 
 
Men ist för o dränka mig i tårar IGEN, som ja gjort i 1.5år efter blomman, börja ja leta uppfödare, blocket, ja alla möjliga hundar tillsalu gick ja igenom, de skulle vara en unghund, inte för gammal men inte för ung.
Så när ja förlorade Svea fick ja reda på att en tollare på halvåret skulle omplaceras, då läste jag på om tollaren o kände att de va rasen för mig.
Så jag började mejla, ringa för o få tag i uppfödaren men efter att kämpat flera dagar börja ja ge upp, då smsa mamma henne o då fick hon svar att ja kunde ringa runt 20 (den 26feb 2012), ja ringer o är super nervös!
men samtalet flyter på, o låter som hon gillade mig, vi pratade till o från, sen veckan där på fick ja bilder på olle, ja hade ju redan bestämt mig att han va min ;) men efter bilderna ringer ja o berättar att ja verkligen ville ha honom.
 en av bilderna jag fick
 
så vi bestämde att lördagen den 4feb skulle jag hämta honom, tanken va att åka ner till tidaholm, ca 4h enekl resa, men dagen innan (tror ja de va) ringer uppfödaren o frågar om det är okje att vi möts i Örebro ist, ja fick väja, jag valde att bara åka 2h ist för 4h, så vi mötes upp i örebro, där pratade vi lite, gick igenom kontraktet, innan jag skrev på det gick jag och uppfödaren ut för att titta på honom, han va så söt, han satt i bilen så ensam o skakade för han frös, uppfödaren satte på honom ett täcke, sen gick vi in igen, ja sväva på moln, den där sötisen va M I N snart, ja skulle bara in o skriva mitt namn på ett papper!
Sen efter ja skrivit på, o vi pratat lite, bla om namnet skulle han få behålla OLLE eller inte, men ja valde o behålla namnet :)
Sen gick vi ut, uppfödaren kopplade upp honom o gav mig kopplet, pappa tog emot alla grejer vi fick med (från förra ägaren)
Sen gick vi till bilen, åkte över vägen till djuraffären för att köpa en matbar och vinter täcke.
 
Sen rullade vi hemmåt, olle låg o sov i mitt knä hela vägen hem, tills vi kom in i Mariefred, då vaknade han o vart busig, som han kände NU ÄR JAG HEMMA, sen när vi kom hem tog ja in honom kopplade av honom o han sprang in o hälsa på alla o undersökte hela huset.
Han fick sin mat, sen åt jag, sedan va de dags för magiska stunden vår första promenad, vi gick ner mot stan längst vattnet, då börja änderna o prata o olle höll på att skita på sig xD ja skratta gott åt min apportör ;) sen mötte vi några vänner som hälsade på olle o han va glad över alla uppmärksamhet :D
 
 
Hela natten sov han i sin korg på golvet, sen kl 5 vaknade han o pep o pep o pep lite mer, men då uppfödaren sa att han va lite pipig första natten så brydde ja mig inte, men efter 1h pipande tog ja ut honom, o stackrs liten va super kissnödig, så efter ja rastat av honom snabbt, gick vi in o satte på MARMADUKE, olle la upp huvudet o kollade på mig o ja tillät honom hoppa upp i sängen så där låg vi o såg på filmen, efter filmen åt vi frukost o sedan gick vi mot strandbadet ut på isen, ja släpper olles koppel o han springer lös o e lycklig kille :D
men ja får panik (då ja får de av isar, så vrf gick ja ut? bra fråga...) och springer in o olle ser de som en lek så han kmr fort efter o vi busade på stranden ist o sedan gick vi hemåt :)
 
olle på isen
 
Tiden gick, en annan hund en va ja trodde ja fått började komma fram, han va extremt osäker, han gjorde utfall mot människor, hundar, cyklar, flydde i panik om en bil kom, kunde inte passera lastbils flak, ville fly hem när de va en snöskoter ute på isen. En mkt osäker kille hade jag, vi jobba dagligen med utfall, efter mkt jobb fick ja bort utfall, o osäkerheten till fordomen. Idag är han fortfarande osäker vid hundmöten, men inga utfall, de går framåt! så inom en framtid så e han nog så stark i sig själv att han klarar att möta hundar utan att vara osäker, även människor som klär sig konstigt (allso enligt OLLEs smak), svart klädda, folk som går "konstigt", o sånt är oxå obehagligt tycker olle. Men vi jobbar dagligen med detta.
 
Under våra 2år tsm har vi tränat mkt, allt från vardags lydnad till hundsporter, vi började med trick o körde lite freestyle, sedan började vi en agility kurs, nybörjar kurs, de va en löptik med, olle stack bara ja släppte honom lös, han stack hela tiden! så japp vi körde agility med KOPPEL..... så, så mkt fick vi ut av den kursen...
tårarna ran i bilen hem varje gång, endå åkte ja ditt varje vecka med ett leende på läpparna (men klumpen i magen), för ja hade hoppet om att han skulle lyssna denna gång....
Men vi har fått jobba stenhårt med att han inte ska sticka när vi tränar (då i alla sporter, men dem andra kan han vara kopplad/lina, men de funkar ju inte så bra i agility), ja fick hjälp av en kunnig person att han INTE får sticka, o de har givit resultat, endå om de inte e 100% än idag så är de ett stort steg i rätt riktning! :D
 
 
Foderdjungen är verkligen inte lätt....
Royal canin junior - åt han var 3e dag o då kasta han i sig de pga han inte gilla det
Eukanuba junior(?) - de bytte ja till pga olle inte gillade RC, de åt han 1.5säck av
Appetit - De älskade han! 
Tello - då ja va student hade ja dålig ekonomi o behövde gå ner i pris, men detta foder älska han me, o ja va nöjd med det!
 
Men.... vid 10månaders ålder började han klia sig mer o mer, klådan va extrem till och från, o inget av fodrerna hjälpte, så när olle va ca 1.5år börja vi utredningen (början av 2013), första behandlingen vi gjorde va att gå över till ett veterinär foder som han skulle äta i 8v, schampo 2gånger i veckan han skulle stå med det i 10min innan de skulle sköljas ur (mot svamp, de fick han i 3v), han fick även behandling mot ohyra.
Och då fick han inte äta något(!!!) annat än detta foder, men efter 8v, gick vi över igen på TELLO, som han skulle äta i 2v innan vi skulle på återbesök, efter dessa på 2v fick han öroninflamation som vi behandlade med två olika mediciner(??) som man hade i örat (de hatar han verkligen!!!), smatidigt så gjorde vi blodprov, olle va så duktig han sa inte ett ljud<3 så efter några veckor fick vi svaret vrf olle hade sån extrem klåda, han är KVALSTER allergiker!!, de va en lättnad men samtidigt vart ja ledsen, hade hoppas på något ätbart så man bara kunde ta bort de o allt va bra... så vi beställde ett allergi vaccin, detta började han ta hösten 2013, första 3 sprutorna togs hos veterinären, där fick JAG lära mig att ta dem, sen dess har ja tagit dem här hemma, ja hoppas han kommer kunna leva ett liv utan sprutor inom en framtid<3
Sen badar vi även honom när han e behov av de med espree allergi schampo, samt bytte vi till färskfoder för att slippa kvalstret i maten. 
 
Under våra två år har vi oxå:
varit på 4inoff och 1off utställning, alla med rätt fin kritik :)
2 tävlings tävlingar samt ett KM i agility, tävlings tävlingarna gick inte bra! KMet gick rätt bra 
(hopp loppet grät ja när ja gick av, men nu i efter hand e ja nöjd! agility loppet fick ja nästan tränings verk så mkt ja log ;P)
 
Vi har även hunnit med en del kurser:
Ring träning - SLKK 2012
Agility förberedande - SLKK 2012
Agility nybörjare - SLKK 2012
Vardags lydnad - SLKK 2013

Agility fortsättnings - SLKK2013
Rallylydnad nybörjare - SLKK 2013
 
Vi har även varit på ett läger
Agility - Botkyrka BK 2013
 
 
Denna underbar hund har lärt mig så mkt, han har lärt mig att hantera svåra situationer ja aldrig hade varit med om innan, han har lärt mig vara ROLIGAST än allt annat, tack vare honom har jag även träffat nya fina kompisar, min såkallade "problem hund" är den BÄSTA HUND JA NÅGONSIN KUNNAT ÖNSKAT MIG<3
 
    
Jag älskar dig min hacke hakspet<3

Kommentarer
Postat av: Sussie

Hej!
Vad glada jag blir av att läsa din kommentar i min blogg! <3 Tusen tack!

Jag förstår dig exakt när du pratar om din agilitykurs ;-) Vilken resa du och finaste Olle har haft och vad härligt att det går framåt!

Svar: tack, snart kan nog även han o ja kommer ut o tävla o träna o vara helt lös utan att ja ska vara rädd att han lämnar mig :)
Elin Albertsson

2014-02-09 @ 02:15:44
URL: http://www.freestylehundar.se/
Postat av: Isabelle

Det tog ett år att få tag på en kennel med en tik som skulle passa oss och passa tiden på året ( sommarlovet).sen så hittade jag en kennel som hade en tik till salu och då hade jag get upp med det där att voven var tvungen att vara leveransklar till juni. Sedan ringde vi och det klickade, men eftersom hon bor nere i Skåne och vi i Uppland så behövde vi inte hälsa på dom. / issa1133 på insta , våran blivande valp heter Bella ;)

Svar: Härligt :) de kan ta tid om man vill hitta den reta, men härligt att ni snart får hem lilla Bella :D
Elin Albertsson

2014-02-09 @ 10:48:26
URL: http://teamtollare.blogg.se
Postat av: Frida

Hej! Underbart att läsa om era framsteg!
Jag undrar bara lite hur du gjorde för att få honom att sluta sticka? Hade varit kul att veta, då jag haft en hund med exakt samma problem!
Mvh, frida

Svar: Att de e obehagligt, vissa gillar inte metoden vi jobbade med, men de va den enda som funkade, att stack han fram till någon skulle dem skrämma honom, de e inte ok att dra, o de ska vara äckligt att dra fram till andra hundar o människor, sen om han stack på annat håll när vi va själva (hände även de) så försökte ja få in honom o efter mkt kämpande fick ja in honom o då kopplade ja upp honom o gick ut på plan o hade SKIT KUL o hoppade o lekte själv, men han slutade inte, så när han stack vände ja om o gick åt andra hållet, då va de inte så kul endligt honom, så då kom han in (eller ja han kommer oftast in, ibland efter ett tag o ibland rätt fort) o då koppla ja upp honom o gick ut o lekte kasta leksaker runt mig o hade så kul ja kunde, o olle vart såklart avis på att han inte fick vara med, sen när han väl fick vara med igen så höll han sig vid mig, o stack han gjorde ja samma sak, så idag händer de att han sticker ca 1-2gånger per träning, ist för varje gång kopplet åkte av :) så vi jobbar än idag på de, men han har mognad o utvecklas mkt så de går framåt med stora steg :D
Elin Albertsson

2014-02-09 @ 19:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0