Tiden tillsammans med Olle

Början av 2012 va en väldigt jobbig tid, många tårar o ja mådde riktigt dåligt! ja förlorade min bästa vän, min älskade vän, men plåster på såren börja ja leta efter en egen hund, en hund som skulle bli min som INGEN skulle kunna ta ifrån mig!
 
Jag letade på blocket, kollade uppfödae av olika raser, sen så fick ja reda på att en tollare på ett halvår skulle omplaceras, ja läste på om rasen, kännde att de kunde vara en hund för mig.
ja kontakte uppfödaren, efter mkt kämpande fick ja tag i henne, en månadag, vi pratade om lilla Olle o ja fick även höra att en till va intresserad (hjärtat klappa lite extra fan nej han e ju min!)  på onsdagen fick ja bilder på Olle, ja smälte...
 
 
Jag ringer direkt till uppfödaren o säger att ja är jätte intresserad (som ja redan hade påtallat i telefon första gången vi prata när hon berättade om olle)
Hon o ja bestämde att jag redan skulle komma på LÖRDAG o hämta honom, allso om 3dagar skulle ja hämta MIN hund!
på Fredagen (om ja mins rätt) ringde hon o fråga om vi kunde mötas i Örebro då hon skulle ditt under helgen, o då ja kände en som köpt valp av henne visste ja ju att de inte va en dålig uppfödare som försökte dölja något, så vi bestämde att åka till örebro, 1.5h ist för 4h :D vi möts upp på MAX, vi pratade o gick igenom kontraktet o innan ja skrev på de gick vi ut till bilen o där satt han, en röd räv vid namn Olle, världens finaste :')
Vi gick sedan in igen skrev på, pratade lite, hon frågade om namnet, ska han heta Olle?
ja berätta att ja hade bestämt efter lite om o men att han e en Olle!
 
Vi gick sedan ut i bilen, hon plockade ut alla grejer som han hade haft hos förra ägaren, pappa tog emot allt, o jag tog emot MIN söta lilla Olle! han va så söt o glad liten kille, han följde glatt med mig o pappa till bilen :)
Vi åkte direkt öve vägen för att gå in i djuraffären, där va de galler innan skjutdörrarna öppna sig, riktigt läskigt tyckte olle, men vi kom både in o ut ;) vi köpte ett vinterätcke och en matbarr till honom :)
sedan åkte vi hem!
 
Väl hemma kopplar ja loss honom han springer in i huset o kollar läget o alla rum, hälsar glatt på alla o är super lycklig! han fick sin middag o även ja åt, sedan gick vi på våran första promenad, gladare än någonsin!
min älskade hund :'D vi gick ner på stan, då börja änderna prata, olle höll på att skita på sig xD ja skratta gått o sa att du ska vara en apportör ;) sedan mötte ja mina vänner som såklart ville hälsa så dem hälsa o olle va överlycklig att några klappa honom :D
 
Sen under natten så sov han hela natten i sin bädd, han väkte mig kl 5 på morgonen av att han pep, men då uppfödaren hade sagt att han va lite pipig första natten så trodde ja att de bara va de, men efter han hade pipit 1h så tog ja ut honom o stackarn va ju jätte kissnödig, o när vi kom in igen så satte ja på marmaduke, olle kolla på mig, självklart skulle han få komma upp o mysa i sängen, så ja säger att de e okej han KLIVER upp i lägger sig o där ligger vi o myser till filmen<3
 
Sedan va de dags för frukost, efter de tog vi en promenad till, vi gick mot strandbadet o ut på isen, ja släpper olles koppel! han e lös! han springer o busar, men ja får panik av o vara på isen, så ja går inåt o då kmr olle till mig o ja springer in mot land (får stor panik av isar, så vet inte vrf ja gick ut :o)
 
  
 
Lyckan va stor, ja kunde ha min hund lös, han lyssnade riktigt bra, han sprang inte fram till någon! han va alltid lös på våra promenader :D koppel promenaderna va värre... han kunde inte gå i koppel utan drog o drog, så ja stanna varje gång han drog, han gick ett steg tillbaka vi gick vidare, drog han upprepade ja de om o om igen, tillslut lärde han sig att man kmr ingenstans genom att dra i koppel! han drog ibland men då sa man åt honom då slutade han! Men enbart koppel gåendet va inte de enda problemet vi hade när vi gick i koppel...
Han flydde i panik ner i diket om en bil kom, han försökte slita av sig halsbandet om en lastbil kom, han vägra passera släp som stod parkerat längst vägen, han gjorde rejäla utfall mot människor o hundar!
han va inte alls rolig o vara ute o gå med.... vi trivdes bäst i skogen där han va lös o ja kunde slappna av till 100, men då lär han sig inget så vi tog daligen promenader där vi fick träna på möten, ja försökte godis leksak, inget av de funka de enda som funka va att ja lärde mig när han skulle göra utfall o tog tag i honom innan han hann göra ett, o så berömde ja när han gjorde rätt, på de sättet fick vi bort utfallen!
 
Men hundmötes problemet försvann inte helt, utfallen försvann, men nu började han gå ner i "jakt läge" mer o mer ist (hände ibland förut), men ibörjan visste ja inte vad de va, o ja trodde inte de va ett problem, men efter tiden gick fråga ja runt vrf han gjorde så, o ja han e osäker i hundmöten o drf gör han så! så vi jobbar än idag med hundmöten (vart värre efter överfallet hösten 2012) men han e på god väg!
 
 
Men sen kom problemet, min pojk blev en trosig tonåring, här börja han skita i o lyssna på mig, han stack fram till folk när han va lös, han kom inte alltid "ja ska bara".... här skulle ja fortsatt jobbat med honom, men ja vart rädd inte ville ja att han skulle springa fram till folk, han vart kopplad! ja gick i koppel i några månader innan ja införskaffa en långlna åt honom, så han iaf fick springa lös igen  (med linan på 15m)
vi börja jobba, vi jobbade hela sommaren att han skulle kunna gå lös, så hösten 2012 vissade olle att han kan! så ja började koppla loss honom, han lyssnade riktigt bra så han kunde vara lös hela hösten o vintern
 
 
Men under våren 2013 tappa ja honom, han slutade lyssna igen.... så de va bara på med linan igen!
sen dess har vi jobbat stenhårt på att han ska kunna vara lös, han kan vara lös om ja e 100 på att vi inte kmr möta någon, för han börjar bli bättre o kunna lyssna fast han e lös, men kmr de någon e ja osäker om han sticker eller inte (så han får vara i linan ett tag till när vi går där vi kan möta folk)
sen när han e lös med andra hundar lyssnar han desutom bättre, så han kan få vara lös när han e med sina kompisar.
 
 
Idag har ja haft Olle i 1år 10månader och 12dagar, vi har jobbat konstant denna tid! vi har kommit en bra bit på väg, o ja e stolt över min kille att han blivit så mkt bättre, kan även tilläga att anan träning (agility osv) har varit ett helvete, han sticker o tramsar runt! men även de ha givit resultat, nu dem senaste tränings passen har gått jätte bra, han har inte stuckit en enda gång :D så även på den fronten går de framåt!
han e min ängel, ja älslskar honom över allt annat, o ja e GLAD att ja fick just Olle, inte en hund som kunde allt, visst skulle de va skönt vissa dagar, men med Olle, o hans problem har lärt mig så mkt!
Innan ja fick olle hade ja bara tränat hundar som lyssna på mig, ingen trotsig tonåring, så med olle har ja lärt mig så mkt i tränings väg, o absolut att så du tränar din hund e inte säkert att de funkar på min hund!
 
  
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Oj oj oj Elin, vilken resa ni gjort :-) Nu förstår jag varför han är din älskling och varför du lägger ut så många fina kort på honom. Han är ju verkligen en linslus och du är ju superduktig på att ta jättefina kort på honom.
Trots att du inte är så himla gammal är du ju jätteduktig på att träna honom, vet vad du vill och har även förmågan att backa bandet när det inte blir som du tänkt.
Det ska bli jätteroligt att följa er i träning och kärlek.
Ha en riktigt skön kväll/dag och var rädda om er :-)

Svar: Va glad ja blir o höra alla dessa finna ord av dig :'D !!! *de gjorde min kväll*
Elin Albertsson

2014-03-16 @ 19:53:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0