Dag 7 – Hundsport

AGILITY
 
"Agility handlar om att på kortast möjliga tid och utan fel eller vägringar ta sig igenom en hinderbana. Sporten visades första gången vid en stor hundutställning i England år 1978. I mitten av 1980-talen introducerades agility i Sverige, och sedan 1987 är det en officiell hundsport."
 
Enda sen ja föll för hundsporter så e de AGILITY som stod högst upp på vad ja ville göra med MIN hund, jag mins inte ens när ja vart intresserad, men just glädjen o farten på plan (jag ÄLSKAR fart), gjorde nog att ja drogs till denna sport. och jag älskar sporten än idag, jag o olle tränar aktivt i perioder, nu har vi haft en lång vila, men ska snart ta upp den igen, vi älskar de båda två, vårt stora mål inom sporten är agility SM!
  
 
FREESTYLE
 
Enda sen ja började gå på stora sthlm så har intresset för freestyle funnits! (mins inte om de va redan innan men då vart de tydligare), ja kunde sitta bänkad på bänken från de ja kom tills de ja gick o bara titta på dem underbara förarna som dansade med sin hund, så coolt! när de va paus så väntade man bara på att freestylen skulle börja IGEN! :D 
Så de va en självklar sport ja skulle testa med Olle, vi båda älskar den! och förhoppningsvis kmr vi starta klass1 till sommaren :)
Vårt mål är FD1, sen är de väl bara kul om man kan klassa upp oss o nå högt inom freestylen oxå, men hänger mkt på mig att jag ska kunna göra ett bra nr till högre klasserna de känns osäkert o de e nog de som sätter stopp för oss, men sålänge vi har kul är vi glada, o tävlar vi i klass1 hela livet, vad gör det? :D
 
 
RALLYLYDNAD
 
"Genom glädje, kommunikation och samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana. Rally i namnet betyder inte att det ska gå fort utan att hunden "kör" en bana enligt "kartläsarens", förarens, anvisningar. Anvisningarna finns på skyltar med ca 3-5 meters avstånd som både visar vägen och vad som ska genomföras."
 
Rallylydnaden e en rätt ny sport för oss, kört den i 1år till o från, men seriöst har vi bara tränat ett halvår, gått en kurs, o förhoppningsvis ska vi starta i mars, men får se om mina nerver avböjer o anmäla oss ;)
Rallyn valde ja då lydnaden inte va våran grej, olles motivation försvann, o så testade ja rallyn o då glöd de till i "gubben" o han börja köra igen :D (vi kör även lydnad, men inte så seriöst o utan större krav)
men rallyn e den sport vi kmr köra just nu (sen får ja se om vi tar upp lydnaden mer seröst, vem vet ;P)
de ja tycker om med rallyn e att man kan variera så mkt, bygga olika banor, göra olika svåra o lätta banor.
 
 
Övriga sporter
Ja vi tränar vi faktiskt en hel del, o inte bara ovanstående, vi är ett team som älskar o testa på nya sporter, o de gör att vi tränar dessa 3 seriöst, o dem andra lite mer när man känner för de :)
 
Lydnad
 
Apportering
 
 
Frisbee
 
Person spår (har ingen bild)
 
Drag (inte kommit igång super mkt än)
 
 
Sen kör vi ju även parkour, inte för ja räknar de som en sport, men en bild får ni endå ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: Elizabeth m Fleur

Hej! Vad kul att ni håller på med så många olika sporter. Fin vovve! Hur gammal är han? Mio (tolkaren) är drygt 1 år och en riktig spjuver ;-). Jag tycker själv att selen jag byggt är helt bra. Har studerat wp-selar noga innan jag gjorde den. Fick dock en del kritik ang hur den är utformad på wp-sidan på fb. Kanske du ska kolla ev tips där (har frågat) innan du gör en själv. Jag tycker fortfarande min är ok, men vissa på sidan tycker den är helt fel. Fast ännu har jag inte fått ngt förslag på hur jag ska ändra den, så jag under om det skälls mer än vad det finns fog för. Min vovve har dragit bra i den flera år, utan att få ont. Vi drar inte heller så tungt. Vovven är ganska gammal, så vi tar det lugnt. Mest för att hålla henne i trim, så kör vi olika träningsgrejer. Variation, tror jag är bra. :-) Tjing!

2014-02-12 @ 10:46:50
URL: http://allroundschnauzern.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0